onsdag den 15. februar 2012

Læserne er dumme og platte

"Det er godt nok løgn, men det er f... en god historie".
Dette gamle journalistslogan, som ikke tåler at komme uden for redaktionens vægge, dukkede op, da jeg surfede planløst rundt på Kanal Frederikshavn i dag.
3210 har læst en artikel med overskriften
Skandale under istølt: Et af parrene blev disket.
Det er ugens og årets mest læste artikel på den lokale netavis, og måske den mest læste nogensinde.
Artiklen handler om en opdigtet episode, som absolut ikke er nogen skandale. Til slut forklarer skribenten med et glimt i øjet, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser og ser.
Det er en velskrevet historie, og der er ingen som helst grund til at kritisere Leif Jensen, som har digtet ordene. Han har også svaret fint for sig i den efterfølgende debat, der lige som artiklen ikke har noget egentligt indhold.
Jeg kan også sagtens forstå, at mange læser historien. Overskriften er fængende, og indholdet er muntert og let tilgængeligt.
Eksemplet viser, hvad læserne vil have: Underholdning og sjov.
Hvis du hører til dem, der kritiserer medierne for at være for overfladiske og fordummende, så vær sød at vende den anklagende pegefinger mod dig selv. Det er DIG, der læser de hurtige, kalorietomme artikler.
Og det er den enkle forklaring på, at du får flere af dem.
Så er der noget, der hedder public service. Det er en slags forpligtelse, medierne har til at oplyse os om samfundsrelevante emner. Det gør de bestemt også, og vi skøjter også hen over overskrifterne. Men vi læser helst de kulørte historier. De dumme og de platte.
Hvis du synes, jeg lyder som en sur, gammel mand, så har jeg formuleret mig dårligt. Jeg er i hvert fald ikke sur, og jeg er selv en af de platte og dumme samfundsborgere.
Ved kaffebordet i Tankegang har vi her i ugens første dage snakket om weekendens store begivenhed. Var det den græske krisepakke? Var det de blodige optøjer i Syrien? Nej, det var det samme emne som på din arbejdsplads: Whitney Houstons død.

Ingen kommentarer: