onsdag den 9. november 2016

Smarte byer og dumme motorveje

 Del dem da du

Når man som jeg kommer til konferencer og seminarer om affald, miljø og planlægning, oplever man et paradoks, som ikke er til at forstå.
Gang på gang hører jeg om fremtidens intelligente løsninger, hvor vi bruger vores ressourcer meget smartere. Det nikker alle til, og jeg tror i min naivitet, at hele samfundet så går i den retning.

Smart City hos kommuneteknikerne
I forrige uge var Smart City overskriften på årsmødet i KTC, Kommunalteknisk Chefforening. Det var meget inspirerende, og vi hørte igen om den nære fremtids bil, som er en app. Du skal ikke have en bil stående hjemme i garagen, men du booker et førerløst køretøj til at hente og bringe dig efter behov.
Kører du sammen med andre, sparer du penge, og mobilitets-appen er naturligvis koblet med offentlige transportmidler, så du hele tiden kan vælge den nemmeste og billigste løsning.
Det vil betyde langt bedre plads på vejene, et dramatisk fald i antallet af trafikuheld, og det vil gøre en ende på parkeringsproblemer (og parkeringsvagter :-). Det bliver billigere for den enkelte og for samfundet, og det gavner i høj grad miljøet.

Flere og større motorveje
Alle klapper, og de fleste glæder sig til den nye fremtid. Den kan komme lige om et øjeblik, for den bygger på kendt teknologi, som store firmaer buldrer derudad med at videreudvikle.
Imens sætter politikerne flere penge af til store, brede motorveje, hvor bilisterne kan sidde i kø og bande og svede. Her i Nordjylland synes regionens største vision at være at få etableret en tredje Limfjordsforbindelse.
Det hænger slet, slet ikke sammen.

Planlæg fremtiden
Planlægningen skal skubbe til den udvikling, vi som samfund ønsker. Hvis vi ønsker flere biler på vejene med 1 person i hver, så skal vi bygge flere og større veje og flere og større parkeringspladser, sådan som vi har gjort de seneste 50 år.
Hvis vi ønsker at høste alle fordelene af de selvkørende delebiler og intelligente trafiksystemer, skal vi begynde at planlægge ud fra det. Så skal vi indrette veje og parkeringspladser, som favoriserer selvkørende biler og deleøkonomien. Mange steder i USA er der særlige vejbaner for biler med mere end én person i. I Norge parkerer elbiler gratis, og der er mange andre spændende idéer at plukke rundt omkring. Vi skal også ændre afgiftssystemet, så det bliver mere attraktivt at dele. Der er mange knapper at skrue på.

Der er arbejdsplader i det
Og det kan give nye arbejdspladser i det. Hvis Danmark bliver et foregangsland på området - eller bare halvt så avanceret som Californien - så vil der helt sikkert opstå danske virksomheder, som udvikler teknologi, der om et øjeblik bliver efterspurgt i hele den vestlige verden. Bilindustrien blev aldrig dansk og fred være med det, men energi og teknologi er danske virksomheder i front med. Så der er penge i skidtet, hvis vores lovgivere snart vil være så rare at lytte til de frontløbere i kommuner og virksomheder, som øser af deres visioner på konferencer og i fagblade.

Ingen kommentarer: