fredag den 21. oktober 2016

Ta-selv politiet rykker ud




Den vrede mand på billedet her er en af Danmarks upopulære ta-selv-betjente. Han er parkeringsvagt, ansat i et privat firma, som lever af at udstede det, vi andre kalder for bøder. Men det er det ikke. For private kan ikke give bøder. De kan alene forlange et gebyr.

750 kr.
Min ikke-ven her har netop sat en organge seddel i Tankegangs gule bil få sekunder før, jeg tog billederne af ham. Han har også fotograferet den. Den orange seddel er et kontrolgebyr på 750 kr., fordi jeg har parkeret bilen i modstrid med de regler, mandens arbejdsgiver har lavet for parkeringspladsen.
750 kr. er helt ude af proportioner med min lille fejl. Formålet med reglerne er ikke at skabe orden på parkeringspladsen. Det er at tjene penge til parkeringsvagten og hans arbejdsgiver. Intet andet.

En lukket butik og 300 ledige pladser
Min brøde foregik midt i Horsens på en stor og næsten tom parkeringsplads foran Kvickly. Varehuset er nu lukket, og man må kun holde på pladsen i en time, så der er næsten ingen biler. Den dag, jeg kom forbi, vil jeg tro, der var 300 ledige pladser. Der holdt 10-12 biler i alt.
Jeg skulle et hurtigt ærinde ind til REMA 1000 og fandt det nemmeste sted at holde. Det var ved siden af en anden bil og lidt i skyggen af et træ. Jeg huskede at stille p-skiven, for man ved jo aldrig.

Overflødig sti
Da jeg to minutter senere kom ud til bilen, stod den orangeklædte mand og skrev sit kontrolgebyr ud. Jeg spurgte, hvad der var galt og fik at vide, at jeg havde parkeret uden for båsen. Det viste sig, at der gik en flisebred sti op til Kvickly - som ingen har brug for, fordi varehuset er lukket. Nabobilen og min den gule stak snuden ind over stien, og det var en overtrædelse af reglementet på stedet.

Reglement
Al fornuft prellede af på manden. At stien var overflødig og at parkeringen ikke skabte nogen gener, var helt ligegyldigt. Han havde et reglement at forholde sig til, og det koster så Tankegang 750 kr.
Som du kan se på billedet, brød han sig ikke om at blive fotograferet. Han mente ligefrem, det var ulovligt. Lidt vovet påstand fra en mand, der lige selv har stået og taget et billede af min bil.
Jeg ønskede ham til lykke med ordren, og nu skriver jeg dette for at påvirke dem, der giver private firmaer lov til at udstede tårnhøje bøder for ingenting.

Retsfølelse
Det er simpelthen ikke i orden. Min retfærdighedssans og min retsfølelse bliver krænket, når den kære stat tillader private firmaer at score kassen på små ligegyldige fejltagelser i forbindelse med parkering. Det er ikke en ordentlig forretningsmodel, og som offer føler jeg mig magtesløs. Jeg kan vælge at betale 750 kr. for ingenting eller at klage og komme til at betale det 5- eller 10-dobbelte på at tabe en retssag om ingenting.
Afskaf ta-selv politiet.

Ingen kommentarer: