tirsdag den 4. oktober 2016

En verden uden støvsugermagasiner

Sidste nye sug

Engang i starten af 70erne var jeg med min far i Holstebro Støvsugermagasin. Vi skulle købe en ny støvsuger, og den snakkesalige mand i butikken fremstod som en sand ekspert på området. Han fortalte om fordele ved forskellige modeller og om tilbehør samt en ny smart funktion med automatisk oprul af ledningen.

Piiinligt
Om det var ekspertisen, talegaverne eller familiens akutte behov for en ny støvsuger, kan jeg ikke bedømme her på 40 års afstand. Men min far valgte på stedet en model, og så kom det piiinlige øjeblik, hvor han gik i gang med at prutte om prisen. Jeg kunne være krøbet i et musehul, og jeg syntes nærmest det var tyveri, da far fik presset prisen 50 eller 100 kr. ned.

Ingen støvsugermagasiner
Her i weekenden besluttede vi os for at købe en ny støvsuger. Holstebro Støvsugermagasin er lukket, og der er heller ikke en tilsvarende butik i Frederikshavn. Mon den slags overhovedet eksisterer?
Så vi gik nettet. Først ledte vi på diverse testsider og fandt frem til et par modeller. Næste stop var pricerunner.dk, hvor vi fandt den bedste pris på den ønskede model. 963 kr. kostede drømmesugeren hos WhiteAway.com.
Så kom mit pinlige øjeblik - digital prutten om prisen. Jeg googlede efter rabatkoder til WhiteAway og fandt også nogle stykker. Men de viste sig ikke at være aktive, så jeg måtte bide i det sure Dankort og betale det fulde beløb. I min tågede hukommelse fra episoden i Holstebro kostede støvsugeren dengang over 1000 kr., så jeg er er fint tilfreds med købet.

Pling
Ordrebekræftelsen kom straks på mail og mandag aften modtog vi en instruktiv og serviceminded mail om, at varen var sendt afsted. Her skrev de om fortrydelsesret og garanti og forvarslede et spørgeskema, som jeg får om et par dage.
Tirsdag over middag plingede en besked ind om, at pakken nu var klar til afhentning hos Brugsen i Gærum, og få timer senere kørte vi den første tur med det udmærkede apparat.

Mindre charmerende
Det er muligvis meget mindre charmerende at købe en støvsuger via nettet end i en såkaldt specialforretning. Men som forbruger er jeg meget mere tryg ved 2016-proceduren.
Støvsugermanden fra Holstebro var ikke en uvildig ekspert. Han var sælger, som ønskede at lange de modeller over disken, som han forhandlede. Eksperten i dag er netbrugere og forbrugersider, hvor produkterne bliver bedømt.
Støvsugermanden i Holstebro var muligvis billig, muligvis dyr. På nettet finder jeg den billigste pris. WhiteAway og deres konkurrenter justerer hele tiden, for de ved, at vi ikke er loyale over for deres butik. Hvis vi kan få den samme vare 20 kr. billigere et andet sted, vælger vi det.

Mere trygt på nettet
Som forbruger er jeg meget tryg ved nethandel, og de digitale butikker har på få år udviklet systemer, som gør det nemt at finde varer, bedømme dem og gennemføre handlen. Mit samlede tidsforbrug ved en nethandel er mindre end ved at handle i en butik. Jeg er mere sikker på pris og kvalitet, så samlet set skal der en rigtig god og meget personlig service til i en butik for at hamle op med nutidens nethandel.

Ingen kommentarer: