lørdag den 31. oktober 2015

Propfyldt i Maskinhallen

Jeg har haft en lillefinger med i spillet ved et arrangement i Maskinhallen i Frederikshavn i dag: En kulturdag, hvor mennesker fra hele Verden viste deres egen kultur frem. Der var linet op med mad fra hele Verden, dans, musik, hårkunst, spejderliv, fodbold og teater.
Initiativet kom fra Azam Stavad og Melissa Pedersen, der begge er aktive i Integrationsrådet i Frederikshavn Kommune. Integrationsafdelingen har hjulpet rigtig godt til, og jeg har været ordstyrer til en idéaften og hjulpet med markedsføringen.

Fadene var ribbet
Vi var spændte på, om vi kunne samle interesse for arrangementet. Det behøvede vi på ingen måde at være bekymrede for. Det væltede ind med folk, og der var fuld knald på i de første 4-5 timer. Da jeg kom over middag, var det for længst for sent at få smagsprøver fra hele Verden. Fadene var ribbet.
Til gengæld kogte selve Maskinhallen. En sydamerikansk dansegruppe gav den gas på scenen, og inviterede flere og flere med op til at være med. Nede i salen dansede, klappede og hujede folk med. Der var mennesker i alle hudfarver, færrest hvide. Og alle så ud til at hygge sig og leve med i festlighederne. Alle børn var malet i ansigtet, de fleste med flag fra deres forældres fædreland.

Danseglade syriske mænd
Et særligt indslag var en gruppe syriske mænd, som dansede sammen i en stor gruppe. Et par unge mænd i jakkesæt, nogle midaldrende folk i sweatshirts, andre i læderjakker og et par stykker i skjorteærmer. De dansede i en cirkel med hinanden i hænderne og skiftedes til at træde ind i midten af cirklen og lede dansen. De kunne blive ved og ved, og det var fantastisk at se glæden i deres ansigter.
Jeg stod og snakkede med den rare Henrik Carlsen fra Strandby, og vi blev enige om, at det nok ville være vanskeligt at finde 8 danske mænd, der ville stille op til den slags.

En skøn dag for integrationen
Jeg skal ikke komme med vidtløftige konklusioner efter arrangementet. Jeg glæder mig bare over, at flere hundrede flygtninge og indvandrere har haft en skøn dag sammen med nysgerrige frederikshavnere. Det må være godt for den svære integration, vi hører så meget om.

Ingen kommentarer: