søndag den 3. maj 2015

Vi har tabt 27 mio. kr. i Lotto

 
 Endelig er jeg heldig, og sÃ¥ vinder jeg en lillebitte gevinst.

Min familie har i denne weekend tabt 27 mio. kr. i Lotto.
Uhyggeligt, men sandt og helt igennem uretfærdigt. Næsten lige så slemt som de børn, der ikke kan få de sidste dyrekort fra Føtex. Men også kun næsten :-)

200 meter fra 15 mio. kr.
Det startede lørdag eftermiddag, da DR skrev om en gevinst på 15 mio. kr. i EuroJackpot. Den var faldet til en talon, der var købt på en tankstation 200 meter fra min lillebrors hjem. Så jeg sendte nyheden videre til Gregers og spurgte, om han var den glade vinder.
Tænk sig: Han havde købt en EuroJackpot på netop den tankstation. Da mailen tikkede ind, tjekkede ham tallene med tilbageholdt åndedræt og sendte en kærlig tanke til sin opmærksomme bror. Men, ak. Der var nul og niks i gevinst.
Jeg kan have en mistanke om, at han købte kuponen i mandags, da jeg var på besøg. Der stod i hvert faldt rigelige mængder kage på bordet, og jeg mener at kunne genkende sortimentet fra OK Plus kæden. Man er vel kender.
Personligt fik jeg mere ud af kageindkøbet end jeg ville have fået af en gevinst på 15 mio. kr. Så det var okay.

532 kroners bip
Søndag gik det ud over mig. Mens jeg gik tur med Bertha bippede min telefon. Der var besked fra Danske Spil om, at jeg havde vundet 532 kr. i Lotto. Det blev jeg glad for. Jeg har ikke vundet i mange måneder, så det er også på tide, at staten betaler lidt tilbage til en trofast velgører.
Jeg har spillet hver uge igennem en del år. Den samme 10-rækkers kupon, hvor fire tal går igen på samtlige rækker. De er aldrig blevet trukket ud samme uge, men skulle det ske en dag, må chancen for den helt store gevinst være ret stor. Synes jeg uden at tænke nærmere over matematikken.
Det kom jeg til, for jeg synes, at 532 kr. var et underligt beløb. Hvordan mon det var fremkommet? Jeg tjekkede lottotallene på mobilen, og minsandten om ikke mine 4 numre var blandt dem.
Nu var 532 kr. lige pludselig en lillebitte gevinst. Alle 10 rækker havde mindst 4 rigtige. Det viser sig, at jeg har haft 8 rækker med 4 rigtige og 2 med 5. Det er nok det mindste, man overhovedet kan vinde, når alle 4 tal kommer ud.

96-Ã¥rig katteven
Ingen havde ramt 7 rigtige. Men det havde jeg da fortjent, når nu mine fire tal endelig kom ud for første gang i dette årtusinde. En 7er ville have givet 12 mio. kr., som nu går videre til næste uges pulje. Så bliver min gevinst sikkert snuppet af en 96-årig katteven uden familie.
15 mio. kr. den ene dag og 12 mio. kr. den næste. Det har været en dyr weekend. Som så ofte før tænker jeg på et af min fars ordsprog, som jeg har hørt 100 gange uden at tænke over det: Lykken banker på, men den lukker ikke op.

Ingen kommentarer: