søndag den 12. april 2015

Overvågnings-annoncer rammer ved siden af

Comparador Seguros Coche og andet godt fra Tante Berling

Vi er afhængige af det - at kunne følge med i alting på nettet. Altid. Og vi ved også, at det har sin pris. Vi betaler for udstyr og forbindelse. Og så er der den høje pris: Overvågningen af os.
Det fik jeg et håndgribeligt bevis for sidste søndag på Tenerife. En uges ferie var ved at være forbi, og inden turen til lufthavnen og mange timer uden netforbindelse, skulle alt selvfølgelig tjekkes på iPadden.

Breaking News
Der var breaking news den morgen, en ægte en af slagsen, nemlig Klaus Rifbjergs død. Den dukkede op på berlingske.dk, og så surfede jeg rundt på de andre for at se, hvor mange minutter der gik, før de var med.
Det gik langsomt på turisthotellets dyre wifi, så mens den lille runde dimes kørte rundt op i venstre hjørne, faldt  mit blik på annoncerne i toppen af Berlingske.
Tre af dem var minsandten på spansk - et sprog, min iPad burde vide, at jeg aldrig taler. Men den vidste jo, at jeg var på Tenerife, og der var måske ikke andre tilbud, der lige matchede. En fjerde tilbød taxa til lufthavnen på Tenerife 24 timer i døgnet. Det var ret godt set, men der kom nu en bus og hentede os, så det var ikke aktuelt. Og den sidste var den mest intelligente. Den tilbød sommerhuse til leje i Danmark. Ret smart på sidste dag af påskeferien, og når man er på kanarieøerne har man helt sikkert sommer i tankerne.

Virker skidtet?
Jeg følte mig noget overvåget, og så kom den næste tanke: Virker den slags annoncer? Det kan Google sikkert svare på, men mit husmandssvar baseret på egne erfaringer siger nej. Jeg har aldrig klikket på de brugertilpassede bannerannonce, der dukker op overalt. Mener jeg da ikke.
Jeg har klikket på annoncerede links i Googlesøgninger, men de der ekstralinks med tilbud, der forsøger at ramme netop mig, har aldrig aktiveret min pegefinger.

9 investeringsfejl
Jeg synes, de er temmelig latterlige. Jeg ser meget tit en med "9 investeringsfejl, du skal undgå i 2015" Jeg har i hvert fald undgået den første - og det er at klikke på linket. En anden klassiker er bilannoncer, og de interesserer mig ikke det fjerneste. Og så er jeg ret sikker på, at skønheds- og slankeprodukter tit står i mit digitale synsfelt. Det er altså også en forbier.
Endelig er der en kategori af helt overflødige annoncer. Når jeg netop har købt noget på nettet, får jeg en masse bannere med annoncer og tilbud for det selvsamme. Mest grotesk er det, når man køber en flyrejse et sted hen. Sådan én har man ikke lige brug for, når først den er købt.

Californiske annoncehajer
Som nævnt er jeg helt sikker på, at Google og de andre californiske annoncehajer tænker sig rigtig godt om. Og jeg kan se, at de tjener mange penge. Men jeg mangler altså på egen hånd at opleve effekten af de mange målrettede annoncer.
Jeg slipper jo ikke for dem. Og så kan jeg lige så godt få nogen, der interesserer mig.


Ingen kommentarer: