fredag den 30. januar 2015

Danske Spilledjævel

 Pling-pling. Så er der nyt fra Danske Spil.

I dag modtog jeg igen en fancy reklame for Danske Spil. Jeg får reklamebreve fra det statslige selskab ca en gang om året med tilbud om at deltage i nye spil.
Denne gang gælder det et Shubidua-spil. Så vidt jeg kan se, er det en slags online spilleautomat, og staten lokker mig med 15 kroners gratis spil, hvis jeg logger på inden den 30. juni.

Corydon i humør
Det er ikke Bjarne Corydon, der er blevet i forsinket julehumør. De 15 kr. er salgsomkostninger for Danske Spil, og det kan helt sikkert betale sig at give spillerne et lille beløb i startbonus. 15 kr. er nok hurtigt spillet op, og mange vælger uden tvivl at satse lidt af deres egne penge for at spille videre.
For en hel del mennesker er spil en dyr affære, og jeg er ærligt talt lidt forarget over, at et statsligt selskab er så aggressiv i sin markedsføring for at få flere til at bruge deres sparepenge på spil.

Frit spilmarked
Jeg kender godt forklaringen. Det er, at spilmarkedet blev givet frit for et par år siden. Nu kan private aktører også tilbyde spil på det danske marked. Her går overskuddet i ejernes lommer, og det er heller ikke helt sikkert, at der bliver betalt skat af det. Danske Spil deler sit overskud ud til foreninger her i dronningeriget, som i mange, mange år har nydt godt af danskernes spilleglæde.
De private markedsfører sig massivt, så hvis Danske Spil holder sig tilbage, mister det velgørende selskab markedsandele. Og så ender det med, at spillernes penge vandrer fra de danske foreninger til ukendte udenlandske ejere.

Statslig moral
Men det betyder ikke, at Danske Spil skal appellere mest muligt til vores indre spilledjævel. Det betyder ikke, at Danske Spil hele tiden skal opfinde nye spil, som kan lokke svage sjæle og gøre det nemt at spille sine penge op.
Jeg har den lidt gammeldags holdning, at det offentliges virksomheder skal være præget af en vis moral. Danske Spil skal tjene penge til foreninger (og til statskassen), men det skal foregå på en etisk ordentlig måde. Danske Spil skal ikke bidrage til at opfostre ludomaner - som det offentlige bagefter skal betale for at behandle.
Så må selskabet hellere tjene lidt færre penge.

Ingen kommentarer: