onsdag den 31. december 2014

Hvorfor spiser vi det bras?

Her kan du læse, hvad du propper i munden.
Velbekomme!

Normalt piner jeg ikke mig selv ved at se på vold i tv, lugte til noget fælt eller læse om noget, der går helt galt.
Men her i julen har jeg gjort en undtagelse. Jeg er ved at læse Lone Landmands seneste bog Mad vs Fødevarer. Det er godt nok ulækkert. Fy for den klamme.

Gift, mishandling og penge
Den fortæller om dansk fødevareproduktion. En deprimerende historie om gift i lange baner og om det, man kun kan betegne som dyremishandling.
En trist fortælling om, at penge går forud for alt. Og så oven i købet i et erhverv, der ikke tjener penge, men får massiv støtte via de skattekroner, vi sender til EU.

Læs bogen - så er du færdig med at spise konventionel dansk svinekød. Og du vil få store problemer med at handle til din næste madpakke.
Læs bogen - så er du færdig med at købe frugt og grønt, som ikke er økologisk.
Og du skal ikke leve af fisk. I hvert fald ikke norske laks, tun eller de fine hvide pangasius-fisk. De er blevet vasket i en vaskemaskine, inden du finder dem i supermarkedsdisken. Sushi vil også være svært at få ned gennem løgnhalsen.

Gør noget!
Bogen er et helt nødvendigt forsøg på at råbe os allesammen op. Hallo! Der skal ske noget. Vi kan ikke blive ved med at udpine jorden og forgifte hinanden og dyrene. Det kræver ny lovgivning, nye strategier i fødevarebranchen, og det kræver ny adfærd hos os fobrugere.

De andre skal gøre noget. Ja, de skal. Men det skal du også. Og jeg skal.

Det skal jeg nok. Jeg vil gerne, og det bliver bedre fra min side. Men ikke perfekt fra den ene dag til den anden. Sikkert er det, at jeg kommer til at spise mere mad og færre fødevarer i 2015 end i årene forud.

Lån bogen af mig
Du må gerne låne bogen. Jeg køber gerne nogle ekstra eksemplarer af den og lader den gå på omgang. Så er Verden allerede et lidt bedre sted.

Ingen kommentarer: