søndag den 14. december 2014

Blaffer på nettet

Da jeg var endnu yngre, tog jeg tit på stop fra Århus til Holstebro. Jeg var endda på sommerferie på tomlen en enkelt gang.

Tilskud til kager
Nu om dage foregår den slags blandt andet på nettet. Jeg har tilmeldt mig hjemmesiden gomore.dk, hvor man kan tilbyde og købe et lift. Jeg kører mange tusinde kilometer alene, så jeg vil da gerne have selskab og et lille tilskud til de meget hyppige besøg hos lokale bagermestre og bake-off bestyrere.

Win-win
Indtil videre har jeg kun haft en tur. Det var til gengæld rigtig fint. En 20-årig pige fra Frederikshavn kom til Frederikssund for sølle 111 kr. - og der blev sat 101 kr. ind på min konto hos Gomore. Vi havde begge to selskab og fik en hyggelig snak. Synes jeg.
Det er det, man kalder win-win. Blafferen får en billig tur og kommer hurtigt frem. Chaufføren får selskab og en lille indtægt. Og der er måske en bil mindre på vejene.

Tager få sekunder
Mine ture til og fra Frederikshavn er nok ikke de mest populære. Det er uden tvivl nemmere at få folk med på ture mellem Aarhus og København. Men lidt har også ret, og det tager ikke mange sekunder at lægge et nyt lift op på siden.
Jeg er klar over, at mange er nervøse for blafferi. Chauffører er bange for at tage folk op. Måske er det tyve eller voldsmænd. Og folk kan være nervøse for at blaffe. Hvad nu, hvis man bliver samlet op af en galning.

Nettjeneste er sikker
Her er en nettjeneste mere sikker. Man skal oprette en profil for at købe eller sælge et lift. Hvis noget går galt, kan man anmelde den anden part, så Gomore sørger for, at vedkommende ikke ødelægger det for andre en anden gang.

Ingen kommentarer: