onsdag den 11. december 2013

Ministre lever på flertallets nåde

Enhver regering er omgivet af en nulfejlskultur. Ministrene arbejder benhårdt men kan til enhver tid blive fældet på grund af en fejltagelse eller en forkert vurdering.
Vi andre laver fejl hver dag, og min personlige erfaring er, at der kommer flere af slagsen, jo flere timer jeg arbejder.

Spillets regler
Jeg skriver det ikke for at forsvare Morten Bødskov eller Annette Wilhelmsen, for når de siger ja til at blive ministre, kender de forhåbentlig også spillets regler. Personligt synes jeg, det var helt rigtigt, at Morten Bødskov måtte stoppe. Han havde ikke bare begået en fejl. Han havde konstrueret en løgnehistorie over for Folketingets Retsudvalg. Det duer bare ikke.
Men forleden hørte jeg en skarp kommentar fra Bettina Post, der er tidligere formand for socialrådgiverne. Hun mindede om, at der er begået langt mere alvorlige fejl af ministre fra den forrige regering.

Venstreministre blev forfremmet
Lars Løkke Rasmussen betalte bevidst 1 mia. kr. i overpris til privathospitalerne. Han blev forfremmet.
Claus Hjort Frederiksen indførte egne regler på beskæftigelsesområdet og administrerede ikke efter loven. Han blev forfremmet.
Hvordan kan to Venstrefolk begå dyre og principielle fejl og blive belønnet for det, mens en socialdemokrat mister jobbet på en dum løgnehistorie?
Svaret er: Det gælder om at tælle til 90.

Tommelen op eller ned
Enhedslisten vendte tommelen nedad for Morten Bødskov, mens Dansk Folkeparti sagde god for Løkkes og Hjorts numre. Længere er den ikke.
Det hedder demokrati.


Ingen kommentarer: