mandag den 30. december 2013

Jeg er korrupt

 Mine juletyvekoster

Billedet her er en ren tilståelse.
Slikket i kurven tilhører Tankegang, og i alle juledagene har jeg gået og guflet af det. Det samme har familien.
Det beklager jeg. Det var forkert. Jeg beklager. Undskyld.
Jeg har godt nok ikke overtrådt nogle regler i Tankegang. Tværtimod tror jeg nok, det er almindelig praksis, at man er lidt god ved sig selv og sin familie, når muligheden byder sig.
Jeg har haft en stor kurv slik med rundt til nogle af vores kunder op til jul og budt en masse medarbejdere et stykke. Det går ikke at komme med en næsten tom kurv - heller ikke den sidste dag. Så det er uundgåeligt, at der må blive noget til overs. Og det har så stået nede i min kælder hele julen, og vi har spist af det.
Det beklager jeg.

Flere hundrede kr
Jeg vil tro, vi har spist for mere end 40 kr. Og sidste år var det mindst lige så meget. Og året før. Det beklager jeg også.
I alt har jeg vel spist Tankegang-slik for et par hundrede kroner. Uden at byde nogle af mine kolleger noget. Uden at opgive noget til skattevæsenet. Det beklager jeg.

Dadel- og appelsinfri
Jaja. Hvorfor tage sådan på vej på grund af en smule juleslik?
Det er skam alvorligt. Forestil dig, at jeg engang stiller op til et offentlig embede. Medlem af et hegnssyn eller et andet hverv, hvor jeg skal være uvildig og folk skal kunne stole på mig. En person, der skal afgøre, hvad der er rigtigt og forkert, skal da være dadel- og appelsinfri. Samfundet kan da ikke bruge en gemen sliktyv. Beløbet er ikke afgørende - det er princippet.

Mig som finansminister
Forestil den vilde tanke, at jeg blev finansminister, og jeg behandlede statskassen på samme måde som Tankgangs slikbeholdning. Det ville koste skatteyderne millioner.
Og der er mere, nu jeg er i gang med at beklage.

2 selfier
Her i juleferien har jeg taget 2 selfier. Det beklager jeg. Det var forkert. Jeg siger undskyld.
En mand i min position bør ikke række telefonen frem og tage et billede af sig selv og andre personer blot for at vise sig frem. Jeg har oven i købet lagt de to selfier ud på Facebook - som en tarvelig teeangetøs.
Det beklager jeg.
Folk må jeg tro, jeg er en helt almindeligt mand, der bliver glad, når jeg er sammen med mennesker, jeg holder af. Nogen kan få den grimme tanke, at jeg er sådan én, der spiser et stykke slik, når jeg får lyst til det.
Det beklager jeg. Det er selvfølgelig helt forkert af mig at gøre sådan noget.

Undgå forargelse
Så nu bliver jeg aldrig politiker eller på anden måde en fremtrædende person. For det vigtigste ved den slags mennesker er ikke, hvordan de leder den organisation, de er sat i spidsen for, eller om de opnår resultater. Det vigtigste er, at de ikke gør noget, andre kan blive forargede over.
Det beklager jeg. Virkelig dybt.

Ingen kommentarer: