mandag den 28. oktober 2013

Valgfesten er i gang

En let løftet pegefinger - og én til - fra KL

Herligt at se en masse hoveder i lygtepælene overalt i landet. Herligt at læse indlæg her og der og allevegne om store og små problemer i kommunerne, som kandidater gerne vil gøre noget ved. Vores demokrati holder fest de næste tre uger.
Al forskning viser, at valgplakaterne virker. Det er noget nær den eneste kanal, der er dokumentation for effekten af.

Demokrati i krise
Det er også nødvendigt, for vores demokrati er i krise. De politiske partier mister medlemmer, og der er meget stor bekymring for stemmedeltagelsen ved valget har den 19. november.
KL har forsøgt med en ret stor kampagne. Det er al ære værd, men jeg er bange for, at den er forfejlet. Budskabet i kampagnen er: Tænk dig om før du ikke stemmer. Se udformningen på billedet her over fra Ringkøbing Rådhus.
Hvorfor virker det mon ikke? Fordi det kritiserer dem, der ikke stemmer. Ingen målgruppe bryder sig om at blive kritiseret. Kampagnesloganet virker fint på alle os, der stemmer og ikke kunne drømme om at gøre andet. Men det er jo ikke os, kommunerne skal have fat i.

Brug mennesker
Hvad skal man så gøre? Fisk.
Måske skulle man kigge på valgplakaterne igen. Når de virker, er det fordi de er personlige. Måske skulle KL have valgt en kampagne med mennesker - der fortæller et positivt budskab.

Stemmer på Kanten
Lisbeth Zornig og nogle af hendes mange venner kører et flot initiativ med Stemmer på Kanten. Det er simpelthen en opfordring til hjemløse, misbrugere og andre slemme drenge om at stemme. Og de har fået den geniale idé at hænge plakater med hjemløse op i lygtepælene. De stiller ikke op, men de opfordrer til at stemme.
At der så er gået bureaukrati i den i en række kommuner - det viser bare, hvor meget der er brug for nye stemmer i vores demokrati. Der er minsandten nogle kommuner, som ikke vil tillade de alternative valgplakater, fordi de ikke afbilder folk, der rent faktisk stiller op til valget.
Stemmer på Kanten er båret af frivillige og bliver finansieret af små sponsorbidrag. Jeg tipper, at kampagnen koster mindre end 10 pct. af KLs flotte værk - og at effekten er mere end dobbelt så stor.

Ingen kommentarer: