fredag den 4. oktober 2013

Virksomheders service til staten

Skærmen gik død, og det gjorde jeg også.

Alle virksomheder skal 1. november have en digital postkasse for at kunne modtage post fra stat, region og kommune.
Det synes jeg, er okay.
Men det er absolut ikke i orden, at staten vælger en meget omstændelig procedure, som selv folk med rimelige digitale evner skal bruge lang tid på at få til at fungere.

Ikke sådan lige
Jeg har et lille ApS, som ejer mine aktier i Tankegang, og da der er knyttet et cvr-nummer til, skal jeg også på den offentlige digitale post.
Det gik jeg så ind for at fikse forleden. Men det var ikke sådan lige.
Jeg skulle melde mig som medarbejder i firmaet, som herefter blev ansvarlig for virksomhedens adgang til systemet. Jeg skulle acceptere et alenlangt dokument med vilkår - hvilket er totalt pseudo. For jeg kan som bestyrer af et cvr-nummer ikke vælge løsningen fra.
Da jeg var kommet igennem den procedure, skulle jeg vente på at få en mail fra nets plus et brev fra samme instans.

Java
Begge dele fik jeg så forleden. Her til aften var det tid til at gå videre i proceduren.
Der kom ret hurtigt et Java-vindue op på min 3 år gamle Mac. Da jeg havde indtastet det tilsendte installationsnummer, så jeg et dødt Java-billede midt på skærmen. Jeg sagde ja til at køre Java, og så skete der intet.
Jeg genstartede Macen og prøvede igen. Billedet gik død igen.
Og det gjorde jeg også. Det er besværligt at servicere staten.

Mindre bøvl
Jeg hører med jævne mellemrum politikere forklare, at de ønsker at afbureaukratisere og lave færre regler og forhindringer for virksomheder. Mindre bøvl, kalder de det vist.
Gad vide, om nogen af dem har et cvr-nummer?

Ingen kommentarer: