lørdag den 29. december 2012

Nej tak til forlagsstyret planøkonomi

 En af de forkætrede bøger, købt på tilbud i Føtex, til glæde for forbrugeren

Går du ind for, at Arla, Apple eller Carlsberg skal bestemme, hvad deres produkter koster ude i butikkerne? At ingen må sætte deres varer på tilbud?
Nej, vel. Det lyder helt forkert i en forbrugers ører. Priserne er høje nok i forvejen, og det bedste værn mod høje priser er fri konkurrence. I butikkerne og på nettet.

Lav fortjeneste i supermarkeder
Det går danske boghandlere ikke ind for. De vil give forlagene ret til at fastsætte priser på nye bøger, som alle forhandlere skal rette sig efter. Sådan var systemet i mange år i Danmark, og siden det blev afskaffet for et par år siden, har en del boghandlere måtte dreje nøglen om.
De kunne ikke konkurrere med supermarkeder og netbutikkerne, som køber store partier populære bøger og sælger dem med en meget lav fortjeneste. Det er trist for den enkelte boghandler, som må lukke sin forretning, helt bestemt. Men det er ikke noget argument for at indføre forlagsstyret planøkonomi på bogmarkedet.

Smal litteratur - på nettet med det
Boghandlerne og forlagene har argumenteret med, at de høje priser på populære bøger sikrede udgivelse af smal litteratur. Det er digtsamlinger og romaner, som sælger i nogle få hundrede eksemplarer. De er på ingen måde i fare. Dem kan forfatteren udgive på nettet, hvor familie, venner og 12 andre interesserede kan købe eller bare læse dem.
Så er der boghandlerens rådgivning af kunderne. Det lyder meget smukt, men er det nu hos boghandleren, læserne får deres inspiration? Ikke for mit vedkommende, og jeg er da en nogenlunde flittig boglæser - og køber. Jeg får min viden fra omtale i medierne og fra anbefalinger fra andre. Jeg kan faktisk ikke mindes, at jeg nogensinde har fået et råd fra en boghandler, inden jeg købte en ny bog.

Flere og billigere bøger
Frie priser på bøger har ikke kun betydet, at flere boghandlere har lukket. Det har også resulteret i større bogsalg og lavere priser på rigtig mange af de populære bøger. Det må enhver bogelsker da være glad for.
Selv køber jeg bøger her og der: Hos boghandlere, i supermarkeder og på nettet. Jeg køber også e-bøger og lydbøger og låner begge dele på biblioteket.
Sådan tror jeg, mange gør, og det nytter ikke at forsøge at stoppe udviklingen ved at gå tilbage til fortidens fusere. Planøkonomi kan ikke opretholdes i en digital verden, hvor vi handler i og med hele verden.

Stop kampen mod virkeligheden
Så de kære boghandlere må stoppe kampen mod virkeligheden og i stedet bruge kræfterne på at skabe en bæredygtig forretning på de nye vilkår. Det er branchen som helhed i øvrigt rigtig godt i gang med, så der skal nok være boghandlere i de større danske byer mange år fremover.

Ingen kommentarer: