søndag den 4. november 2012

Øh, fuck - en bestseller

Linje kan kun staves med j. Ik' os'?

På fredag udkommer en bog, som meget gerne må blive et smashhit under juletræerne: Den nye udgave af Retskrivningsordbogen.
Det er 11 år siden, Dansk Sprognævn sidst har sendt den grønne på gaden, og i den nye udgave er der 4000 nye ord. To af dem står i min overskrift: øh og fuck.

Tak til de sure, gamle mænd
Dem har der allerede været debat om. Der er altid nogle sure gamle mænd, som er imod grimme og engelske ord i det danske sprog. Det er dejligt, at vi har disse sprogkværulanter, for de er med til at holde debatten om vores sprog i gang. Den er nødvendig, så vi alle sammen kan blive mere bevidste om sproget. Og så kan den måske være med til at sælge flere udgaver af Retskrivningsordbogen.

Tjek ordbogen
Mit eksemplar hjemme på hylden kommer i brug mindst et par gange om måneden. Hvis Solle spørger, hvordan et ord staves, tjekker jeg tit i ordbogen, selv om jeg er 99 procent sikker.
Forleden var det ordet linje, som Solle havde stavet linie. Det så helt tosset ud for mig, og opslaget i den grønne viste da også, at den gamle stavemåde udgik i 2001-udgaven. Dermed er den ikke udryddet. Masser af mennesker insisterer på at skrive linie. Det må de gerne for min skyld, for jeg forstår godt ordet. Men så skal de ikke bagefter gå og dunke andre i hovedet med, at de ikke skriver korrekt dansk.

Nemt råd - og dog
For mig er det vigtigste ved Retskrivningsordbogen at bruge den. Det lyder nemt, men det er det bestemt ikke. Jeg oplever meget tit kolleger, som spørger, hvordan et ord skal staves, og jeg kommer hver gang med det samme irriterende svar: tjek www.sproget.dk. Sidder du foran en computer er det lynhurtigt at kontrollere et ord og på sproget.dk får du oven i købet et hurtigt overblik over ordets betydning og brug. Du kan altså se, om dit vanskelige ord overhovedet er det rigtige til det, du vil udtrykke.
Den nye retskrivningsordbog kommer også på nettet på retskrivningsordbogen.dk og indholdet bliver integreret i sproget.dk. Brug det, brug det, brug det. Jeg lover dig, at du altid får mindst 1 ny oplysning, når du slår et ord op på sproget.dk.

Spændende læsning
Det ene udelukker ikke det andet. Du skal ønske dig Retskrivningsordbogen til jul og trække den frem hver gang, I diskuterer et ord. I den nye udgave er der langt flere ordforklaringer, og så er der hele den danske grammatik, som er fint forklaret med eksempler. Hedder det op af eller op ad? Læs i Retskrivningsordbogen.
Endelig er der en liste over de ord og stavemåder, som er ændret i forhold til den forrige udgave. Det bliver spændende læsning.

Ingen kommentarer: