lørdag den 27. oktober 2012

Digital boghandel med håndsving

Min lydbog kommer slet ikke frem på Riidrs app

Jeg handler lidt i en lille digital boghandel, der Riidr. Den har sin egen app, så man nemt kan læse bøgerne på iPad. Det fungerer okay uden at være en kæmpe brugeroplevelse. Det er indholdet, der har bragt mig ind hos Riidr, for de forhandler nogle lange journalistiske temaartikler som e-bøger.

Glædestrålende nyhed
Forleden kom der så et glædestrålende nyhedsbrev fra Riidr om, at den norske mediekoncern Schibsted havde investeret i den lille bogbiks. Det fejrede de med 20 pct. rabat på alt, som kunderne købte via hjemmesiden den dag.
Andet bind af Øvig Knudsens Hippie-bog er netop udkommet, og hvorfor ikke få den 20 % billigere, tænkte jeg nærigt. Jeg gik ind på app'en og skulle lige til at gennemføre købet, da jeg kom i tanke om, at rabatten kun gjaldt køb via hjemmesiden. Smart nok, for køber du via app'en, skal Apple have 30 % af omsætningen, så 20 % rabat på hjemmesiden kan godt betale sig!

Hov, ingen bog
Ind på riidr.com, find bogen, køb, skriv rabatkoden og betal. Det gik sådan set nemt nok. Jeg købte lydbogudgaven, så jeg kan høre den i bilen den kommende tid.
Tilbage på app'en - hov der var ingen bog. Luk app'en ned, genstart og luk op igen. Stadig ingen bog. Tilbage på riidr.com - der var lydbogen og en mulighed for at downloade den.
Jeg skrev til Riidr og fik den besked, at der desværre ikke er mulighed for at bruge lydbøger via app'en.

Besværlig procedure
For at gemme den på Ipad'en skulle jeg igennem en noget besværlig procedure:
1. Download bogen som zip-fil og pak den ud
2. Åbn iTunes og opret en spilleliste med bogens titel
3. Træk alle lydfilerne over i spillelisten
4. Sæt iPadden til computeren og synkroniser
Der er en hel del knas med indstillingerne i synkroniseringen, så jeg måtte makke med det i en lille halv time, inden bogen lå på min iPad.
Det er bare ikke godt nok.

Malk selv din ko
Fordelen ved en digital boghandel er, at man henter bogen ned og med det samme kan læse den. Jeg kender adskillige iPad-ejere, som ikke kunne have klaret overførslen uden hjælp. Jeg vil kalde det en digital boghandel med håndsving.
Den stakkels support-medarbejder fik et surt opstød fra mig om, at det svarer til at købe en liter mælk og så få besked på selv at malke koen. Det var selvfølgelig synd for ham, men hvis man vil have en digital butik, så skal kunderne altså høste fordelen af teknikken.

Cykler ned i butikken
I dag skal jeg have en ny bog, 6. bind af Karl Ove Knausgårds forrygende MIG-roman Min Kamp. Den cykler jeg ned i boghandlen og køber. Jeg regner ikke med, at jeg skal sidde og sprætte siderne op for at komme til at læse den.

Ingen kommentarer: