tirsdag den 23. oktober 2012

Cykelbyer og bycykler

Bycykler i Gøteborg

Far blev ikke sur; far blev skuffet, da jeg for nylig læste, at Københavns Kommune havde sparet bycyklerne væk i sit budget for 2013.
Sammen med Frederiksberg Kommune havde vores hovedstad planlagt en variant af det fremragende system, som findes i Stockholm, Barcelona, Gøteborg og andre storbyer. Det går ud på, at man kan leje en cykel i tre dage eller et år ad gangen. Så få man et kort og kan frit bruge en cykel i to timer, stille den i et stativ og tage en cykel igen i to timer. Altså i praksis fri cykel, ingen vedligeholdelse og ingen problemer med forsikring og tyveri. Herresmart.

Byen rundt mange gange
I weekenden var vi i København og i mangel af Frank Jensens tilbud lejede vi to glimrende cykler på Hotel Opera, hvor vi boede. Det var rigtig nemt, prisen var rimelig, og vejret var perfekt til en cykelweekend. Vi var i Nordhavnen, på Frederiksberg, på Nørrebro, Østerbro og Vesterbro og på Christianshavn, Holmen og Refshaleøen. Og vi var forbi Strøget og indre by adskillige gange. Uden at anstrenge os eller at have travlt.
Det er skønt at cykle rundt i København, og der er virkelig gode forhold for cyklister. Mange steder gode, brede cykelstier. Ellers er der tydelige afmærkninger i vejen, og der er en trafikkultur, hvor cyklisterne er en naturlig del af systemet. Cyklisterne er simpelthen tænkt ind som en vigtig del af Københavns infrastruktur.

Svensk system og spansk anarki
Sådan er det ikke i Stockholm og Gøteborg. I Sverige er der bestemt cykelstier men ikke nær så mange som i København, og ingen steder har jeg set skilte, der tillader cykler at køre imod ensretningen. Der er langt færre cykler, og bilisterne opfører sig lige som i en dansk provinsby - de er irriterede på eller bange for cyklisterne.
I Barcelona er det anarki. Cyklerne kan køre på de brede fortove. Det er der tit nogen, der bliver sure over, men så trækker man på skulderen eller skælder dem ud.

Massive investeringer
Weekendens oplevelse har gjort det klart for mig, at en cykelby ikke bare er en by med bycykler. Tværtimod. Det vigtigste ved en cykelby er at skabe gode forhold for cyklisterne. Og jeg noterer mig, at Københavns Kommune fortsætter sine massive investeringer på dette område. Tak for det.

Men det er stadig ærgerligt, at vores hovedstad sakker bagud med bycyklerne. Det er et godt tilbud til turister og en effektiv markedsføring af cyklen som hurtigt, billigt og miljøvenligt transportmiddel.

Ingen kommentarer: