lørdag den 14. juli 2012

Lyt til Radio 24asko

Tun ind på Radio 24Syv, hvis du vil have P1 på en lidt anden måde

Efter 7 måneder har Radio 24Syv stadig kun 5-10.000 lyttere i løbet af dagen. Det er en fed fiasko for et foretagende, der modtager 100 mio. licenskroner om året. Pengene gik fra DR, som måtte omlægge sine kanaler og skære ned, men som har fastholdt sine høje lyttertal på Radio 24Syvs direkte konkurrent P1.

Overflødig service
Det snævre flertal i det gamle folketing, som gennemtrumfede Per Stig Møllers dårlige idé, bør sidde med en dårlig smag i munden. Det nærmer sig det uansvarlige, at man i en krisetid bruger 800 mio. offentligt kontrollerede kroner på en overflødig service. Oven i købet i en tid, hvor medierne har det svært og fremtiden er usikker for den uafhængige journalistik, som alle hylder.
Problemet er - som jeg tidligere har skrevet - at radioen skal konkurrere med P1. P1 er en snæver kanal, som et par procent af befolkningen lytter til med stor fornøjelse. Denne eksklusive kreds, som jeg selv tilhører, er godt dækket ind med P1, så der er ingen grund til at ofre ekstra ressourcer på os. Vi er i forvejen dem, der er bedst til at finde informationer.

Glimrende kanal
Jeg har også tidligere skrevet, at jeg personligt er glad for at få endnu en taleradio. Det holder jeg fast i.
Jeg synes, Radio 24Syv er en glimrende kanal. Jeg er fast abonnent på mange af deres programmer på podcast og veksler mellem de to taleradioer, når jeg kører bil.
Derfor kan jeg kun opfordre dig til at prøve Radio 24Syv. Der er mange spændende programmer, hvad enten du interesserer dig for politik, kultur, erhvervsliv, sport, familie eller samfundsforhold bredt. Radioen har fundet en fin form med en god dialog med lytterne og efter en famlende start er der kommet fint styr på koncepterne i hvert enkelt program.

Ikke levedygtig
Radio 24Syv er også god til at forny sig. Her til sommer er der for eksempel 8 timer, hvor forfatteren Carsten Jensen tager Danmarks deltagelse i Afghanistan-krigen under kritisk behandling.
Så min konklusion er, at Radio 24Syv er god, overflødig kanal. Den skal nok få flere end 5000 lyttere i de 8 leveår, den måske får. Men den bliver næppe nogensinde levedygtig.

1 kommentar:

ct sagde ...

Fuldstændig enig.
Carsten Thomasen