onsdag den 14. september 2011

Jeg stoler på politikerne

Et kontroversielt udsagn i overskriften, hvad?
I dagens samfund er det sådan, at vi skal være på vagt over for alle politikere. De er sikkert ude på at snyde os. De lyver garanteret, og alt hvad de siger, er nøje planlagt af en spindoktor.
Det indtryk får vi i medierne, men også når vi snakker med hinanden om politik. Hvor ofte har vi ikke hørt påstanden om, at de ikke er rigtig kloge inde på Christiansborg.
Drop det fis.
De er kloge - de er faktisk mere veluddannede end resten af befolkningen. De er også flittige. Jeg kender selv et par politikere, og det er utroligt, så meget de ved, og så mange sager, de har dybt kendskab til. Det kommer ikke af sig selv.
Men de er frem for alt samvittighedsfulde og ønsker af et godt hjerte at gøre det bedst muligt for Danmark.  Det tror jeg på.
Efter en meget intens valgkamp bliver det synligt for os, at politik ikke er noget, der foregår isoleret inde bag Christiansborgs tykke mure. Det er et samspil mellem politikerne og vælgerne. De løser opgaver på vores vegne, de reagerer på de behov, vi formulerer, og de står til regnskab over for os.
Jo mere tillid, der er mellem os og politikerne, jo bedre fungerer samspillet. Hvis vi tror på dem, fungerer demokratiet bedre, og så bliver det bedre løsninger.
Tror jeg på.
Derfor synes jeg, du skal give politikerne den første tillidserklæring ved at stemme i morgen. Og så synes jeg, du skal følge op med at vise dem tillid de næste fire år. Hold dig i kontakt med dem og bidrag positivt på de områder, hvor du kommer i berøring med det politiske system.
Så er jeg sikker på, at politikerne kvitterer med at arbejde godt sammen og finde fælles løsninger på Danmarks små og store problemer.

Ingen kommentarer: