onsdag den 17. august 2011

Jeg har selv lært det af Frøbert

For mig var det soleklart og pærenemt at gennemskue, at Venstre ikke uden videre måtte bruge et billede af Helle Thorning-Schmidt og Villy Søvndal i deres mudderkampagne.
Jeg har nemlig lært pressejura på journalisthøjskolen ved salig Knud Aage Frøbert. Det er godt nok mange år siden, men det hænger ved. Frøbert redegjorde for et begreb, der hedder droit moral. Han udtalte det tydeligt, langsomt og mange gange, så ingen kunne undgå at huske det.
Droit morale er ophavsmandens moralske ret til et værk - det kan være et kunstværk, en artikel eller et foto.
Droit moral bliver krænket, hvis en kunstners værk bliver brugt i en sammenhæng, som kunstneren ikke bryder sig om.
Så den er tudeoplagt. Hvis fotografen ikke ønsker at deltage i Venstres kampagne. Hvis fotografen ikke ønsker at medvirke til, at Socialdemokraterne og SF bliver nedgjort, så må Venstre ikke bruge hans billede til det.
Droit moral er en del af ophavsretsloven. Fotografen har ophavsretten til billedet, og derfor må Venstre ikke bruge det uden hans tilladelse. Fotografen kan videregive brugsretten til andre og for eksempel tillade, at man må downloade billedet fra en hjemmeside, hvis man husker at angive fotografens navn.
Jeg kan se Frøbert for mig der i den store aula på skolen i Aarhus i 1983 og sagligt og tørt lede os rundt i de pressejuridiske kroge. Droit moral var en af de små sideveje, og der skulle altså gå 28 år før den næste gang blev aktiveret i min fysiske harddisk.

Ingen kommentarer: