søndag den 24. juni 2007

Sunde mænd og lægeskræk

I radioen forleden fortalte en psykiatrisk overlæge fra Rigshospitalet om danske mænds manglende sundhed. Vi lever for sølle, går ikke til læge og dør for tidligt. Vi vil ikke indrømme, at vi er syge. Flere mænd end kvinder begår selvmord, mens flere kvinder end mænd bliver behandlet for depression.
Jeg går selv op i sundhed, og jeg føler mig ikke truffet, når lægerne taler om mændenes dårlige livsstil. Jeg får motion, lever et regelmæssigt liv, ryger ikke og drikker meget lidt.
Alligevel kan jeg genkende mig selv i beskrivelsen af de lægeangste mænd. Jeg kender ikke forklaringen, men der er da ingen grund til at gå til læge, fordi man hoster eller har lidt ondt i ryggen. Det går nok over.
For et par år siden havde jeg gennem længere tid ondt i brystet. Det gik nok over, tænkte jeg, men det gjorde det ikke. Så jeg tog mig sammen og fik en tid hos lægen, der meget hurtigt konstaterede, at mit hjerte i alt fald ikke fejlede noget.
Det viste sig, at jeg havde en forstrækning i ryggen, som gik over skulderen og ned til brystet. Den skulle gå nok gå i sig selv igen, sagde den flinke doktormand med et overbærende smil.
Se selv: Der er ingen grund til at gå til læge

Ingen kommentarer: