onsdag den 30. maj 2018

Menneskelig fejl i e-boksen

I går fik jeg et brev i min e-boks fra en fremmed kommune.
Tankegang havde et tilbud ude hos kommunen og jeg tænkte dumt, at svaret måske kom den vej.
Men det var noget ganske andet.
Det var en indkaldelse til en sundhedssamtale. Ikke til mig men til en vidt fremmed person. Det var jo spændende, så jeg ledte straks efter en forklaring.

Ung mand med fire andre cifre
Den stod med lille skrift i toppen af brevet. Nemlig mandens personnummer. Han er født samme dag som mig. De fire sidste cifre er nogle helt andre end mine.
Der stod også navnet på en sagsbehandler, som jeg ringede til her til morgen. Hun beklagede mange gange at jeg havde fået en anden mands brev og hans cpr-nummer og kunne ikke lige på stående fod give en forklaring. Vi aftalte, at jeg slettede brevet fra min e-boks og sendte hende en mail med mine kontaktoplysninger, så hun kunne give et svar.

Flere papirer
Det kom forholdsvis hurtigt. Først i en mail, hvor hun forklarede, at det var en menneskelig fejl fra hendes side. Hun havde haft flere papirer liggende med cpr-numre og var kommet til at kigge på det forkerte, da hun skulle skrive de sidste fire cifre. Og der var så tilfældigvis ét med mine fire slutcifre.
Senere på dagen fik jeg endnu et brev i e-boksen fra den fremmede kommune.

Min makker fik besked
Her beklagede den venlige sagsbehandler igen hændelsen og bad mig slette brevet. Hun oplyste også, at manden der skulle til sundhedssamtalen havde fået at vide, at brevet i første omgang var sendt til en forkert person. Endelig fik jeg navnet på sagsbehandlerens overordnede, som hun havde indberettet hændelsen til.
Det er helt okay for mig.

Fejl 40
Det er lidt betryggende at vide, at der i vores digitale verden stadig begås menneskelige fejl. Og det er rigtig dejligt, at man så kan tale med det fejlende menneske, som både siger undskyld og tager henvendelsen meget alvorligt.
Formelt set er der jo sket et brud på EUs persondataforordning her, men det lever jeg helt fint med.
Det er bare en fejl 40, og den slags kaster tit en god historie af sig.

Ingen kommentarer: