mandag den 20. juli 2015

Tour de dope

Om jeg fatter, hvorfor medierne igen-igen dækker Tour de France så intenst.
Forleden ville jeg tjekke resultatet af sæsonens første superligakamp i fodbold. På tre nyhedsmediers sportssider, var hele toppen plastret til med et kæmpe udbud af historier fra cykelløbet i Frankrig. Jeg skulle skrolle et pænt stykke ned for at finde den aktuelle fodboldhistorie fra Danmark.

Riis - svindler og løgner
Om jeg fatter, hvorfor medierne bruger så meget spalteplads og sendetid på Bjarne Riis. Han er en gemen løgner og en svindler. Han har tjent millioner af kroner på at snyde. Det er dokumenteret og bevist, og alligevel bliver han brugt som ekspert, og medierne svælger i historier om, at han måske skal være kaptajn for endnu et cykelhold.

Hurra for motionisterne
Jeg forstår godt facinationen af cykelsport - især hos de mange motionscyklister. Og jeg bliver rigtig glad, når jeg ser folk trampe rundt i sommerlandet på deres smarte racercykler.
Jeg kritiserer absolut ikke dem, der interesserer sig for cykelsport.
Men det professionelle game har i årevis været spoleret af doping. Og ingen tror vel på, at det er overstået. Bjarne Riis underholdt for 7-8 år siden med, at hans hold var rent. Det troede ingen på, og det viste sig også at være endnu en løgn fra hans side.

Rytterne lever af medierne
Det er muligvis en lille smule bedre i dag. Jeg ved det ikke - men jeg tvivler.
Om fem år vil medierne fortælle historier om dopingmisbrug i Tour de France i 2015 - og så vil de med kæmpe entusiasme dække løbet.
De dopede ryttere og hold lever af mediedækningen. Uden den ingen reklameindtægter. Uden reklameindtægter ingen løn. Sådan er det.
På den måde er medierne med til at holde uvæsenet i live.
Om jeg fatter det.

Ingen kommentarer: