søndag den 22. februar 2015

Det gode liv er langt ude

Det her kan du få henne om hjørnet

For tiden arbejder jeg med bosætning og vision for flere dejlige områder i Danmark. Og der er nok at gøre for en kommunikationsfidus som mig. Jeg arbejder stik imod en global tendens, der kaldes urbanisering. Den betyder, at folk flytter fra land til by, fra by til storby og fra storby til hovedstad.
Det gør de i Grønland, Ghana, Grækenland og stort set alle andre lande.

Dejligt i København - et par dage
Jeg forstår det ikke. Der er dejligt i København. Solle og jeg har lige været der et par dage her i vinterferien. Men der er meget skønnere at bo her midt i naturen, tæt på byen. I de seneste dage har en stor flok krondyr igen stået og hygget sig ude på marken, og jeg har haft nogle skønne løbeture i den stejle skov lige her, hvor vi bor.

10 minutter på arbejde
Vi har drukket for meget vin med vores venner, og vi har læst bøger. Solle har redet på sin hest, og jeg har blandt andet hygget mig med at kløve brænde med de drabelige flækøkser. I næste uge skal vi i biografen med nogle venner og til et show i Arena Nord. Og så skal vi på arbejde. Det tager 10 minutter at køre derned i bil og et kvarter på cykel. Der er ingen kø.
Det er vores gode liv, og det vil vi ikke kunne få på Østerbro eller i Hasle.

Trafikstøj er for fedt
Der er garanteret mange gode grunde til at bo i en lejlighed i Vanløse. Eller i et parcelhus i Herlev. Jeg håber, at gode mennesker lever et fint liv der, som de er tilfredse med. Men jeg kan ikke forstå, at strømmen går den vej. Hvorfor er det så attraktivt at bo i trafikstøj og så pinligt dumt at bo ude på landet helt oppe i Frederikshavn? Eller helt ovre i Skjern. Eller i noget, der hedder Aabybro. Eller Sønderborg, Varde - ja sågar Næstved, Assens og Jægerspris?

Café latte
Det er min udfordring som kommunikationsfidus at fortælle folk, at vi lever et godt liv, selv om vi ikke kan komme af med 45 kroner for en cafe latte henne om hjørnet. Vi er kulturelle, sunde og sociale. Vi er på Twitter og Instagram, og vi kan også læse Huffington Post herude på Flade Rævdalvej.
Det gjorde jeg lige i går. En af historierne var, at USAs lykkeligste stat er Alaska. En stor videnskabelig undersøgelse har målt på 10 parametre for det gode liv, og som den eneste stat fik Alaska topkarakter på dem alle.
Det er langt ude. På den gode måde.

Ingen kommentarer: