tirsdag den 23. april 2013

Dobbelt op med modvind

Så fald dog ned, vimpel.

Efter adskillige ugers skadesperiode er jeg nået til en ny fase i min frustration over ikke at kunne løbe: en snigende erkendelse af, at jeg måske har slidt mine ben op på asfalten. Måske er det simpelthen for hårdt for de knortede stængler at tage imod de mange stød fra veje og stier.

Makker med gearene
Dann haben wir andre Methoden. I et stykke tid har jeg kastet mig på cyklen. Det kræver en vis teknik, i hvert fald med min halv-racer, hvor jeg makker en hel del med gearene. Jeg har dog haft et par ture, hvor det er gået glimrende.
Til gengæld har jeg ikke én gang kørt i nogenlunde stille vejr. Det har blæst ganske kraftigt hver eneste gang, jeg har sat mig på jernhesten. Og det er bare irriterende.

12 kilometers stivvind
Modvind gør stærk, siger et mundheld, som er formuleret af én, der ikke har cyklet de 12 kilometer mellem Tversted og Mosbjerg i stiv modvind. Det er simpelthen bare surt, vejen er elendig, og der lugter af gylle.

2 gode indvendinger
Nu kan du komme med to gode indvendinger.
1. Der er lige så meget medvind som modvind. 
Ja, det er korrekt, og det er også skægt at flyve afsted med vinden i ryggen. Jeg kører dobbelt så stærkt i medvind - hvilket rent logisk betyder, at jeg kører dobbelt så lang tid i modvind. Det er surt.
2. Hvordan kan du beklage dig over modvind, når du så gerne vil have motion?
Det kan jeg fordi, det er irriterende at køre i stærk modvind. Det larmer og suser for ørerne, og du kan ikke nyde udsigten. Du bruger al din koncentration på at slide dig igennem den massive vindmur. Hvis solen ikke skinner - hvad den så lige pludselig ikke gjorde søndag eftermiddag derude ved Bindslev - så er det også koldt.

Dejigt træt
Hvis den fordømte vimpel vil være så venlig at slikke flagstangen, så er jeg absolut frisk på flere cykelture. Man kommer i sagens natur længere omkring end løbeskoene kan klare og man får udmærket motion. Jeg var i hvert fald dejligt træt, da jeg krøb til køjs med 75 kilometer i benene forleden aften.

Løberens friske modvind
Men jeg begynder ikke at investere i dopingstjerners trøjer og særlige tandhjul. For måske forsvinder den skade i det højre lår lige pludselig, og så får cyklen lov at stå, mens jeg løber en dejlig tur i den friske og herligt nedkølende modvind.

Ingen kommentarer: