onsdag den 28. marts 2012

Jeg indberetter min skat med gru

Jeg hører til dem, der gerne betaler skat, og det er også rimeligt, at jeg med en pæn indkomst har en høj trækprocent.
Alligevel er jeg fly forbandet over SKAT, nærmere betegnet over deres indberetningssystem. Det er lavet til skatterevisorer og ikke til borgere. Det er lige før, jeg lader være med at indberette fradrag i bar frustration og vrede over, at det skal være så besværligt.
Vi kan få servicefradrag for håndværkerudgifter på huset, men hold da op et arbejde at taste skidtet ind. Man skal opgive CVR-nummer på håndværkeren - selv om SKAT har det. Det står ikke på alle fakturaer, og det er heller ikke altid til at finde på cvrs hjemmeside. For selskabet kan hedde noget andet end sit kaldenavn.
Så skal alle beløb indtastes uden moms. Altså trækker man 20 pct. fra, hvorefter SKATs regnemaskine lægger 25 pct. til. Man får nemlig fradrag for momsen, men for at opnå det, skal man sidde og regne og dividere med mulighed for at lave fejl.
Da det var gjort, gjaldt det nogle aktiehandler. Det har jeg ikke plads til at forklare til bunds her, men jeg fik indberettet mine handler på den dertil indrettede side. Nede i bunden er der en lille grå knap, hvor man kan vælge at overføre de indtastede beløb til selvangivelsen. Hvorfor det? Selvfølgelig skal oplysningen over på selvangivelsen. Det er jo derfor, man taster dem ind. Det burde naturligvis ske automatisk.
Men jeg overså den lille overflødige knap 1 gang. Så i dag stod der pludselig for mange penge på min konto. Jeg havde fået penge tilbage i skat, fordi min indtastede aktiegevinst ikke var kommet med over på selvangivelsen.
Så de penge, jeg har fået, skal jeg betale tilbage - sikkert med renter. Og jeg tror nok, at Solle også skal af med lidt på grund af den ene fejl.
Der bliver ingen sag ud af det, for SKAT har jo ret i, at jeg har begået en fejl. Jeg har også godkendt selvangivelsen uden aktiegevinsten, og det kunne jeg jo bare tjekket.
De kunne jo også vælge at lave et system, som almindelige folk kan bruge og forstå.

Ingen kommentarer: