søndag den 18. juni 2023

Folkemødet - udmattende sjovt

 

Hvert år på denne tid er jeg lidt mat i koderne.

For da er jeg lige kommet hjem fra Folkemødet. I år var jeg derovre for 10. gang.

 

Jeg beklager mig ikke. Det er ikke hårdt at være på Folkemødet. Det er hyggeligt, inspirerende og sjovt. Men det er en 3-4 lange dage med uregelmæssige måltider, skiftende sovesteder og en hulens masse transport.

 

Ren mavefornemmelse
Da jeg første gang tog derover, var det på en ren mavefornemmelse. Jeg mente helt bestemt, Folkemødet måtte være noget for mig. En masse dialog og debat om emner, som folk synes er vigtige. Et kæmpe engagement og et ordentligt skud demokratisk samtale. Dertil kom, at klima og miljø var det mest fremtrædende emne i programmet – og det er kun blevet mere markant.

 

De to første år var jeg tilskuer. Så satte jeg mig for, at Tankegang skulle have et telt på stedet. Vi havde ikke rigtigt råd, så vi nedlagde et trykt magasin til kunderne for i stedet at markedsføre os med et telt på Folkemødet.

 

Det var supersjovt, og vi havde en masse gode folk fra forsyninger og kommuner inden for teltdugen. Vi øvede os i at afvikle faglige og meningsfulde events med god inddragelse af publikum.

 

Energibyerne og ordstyreri
Siden fulgte nogle år med Energibyerne, og her spredte vi vigtige budskaber, udvidede Energibyernes netværk – og så fik Tankegang dækket sine omkostninger. Det kan jeg godt lide.

I de seneste år har jeg været ordstyrer for organisationer på Folkemødet og ellers tilbage i den oprindelige rolle som nysgerrig deltager.

 

Godt for Tankegang
Mavefornemmelsen for 10 år siden var rigtig. Takket være Folkemødet har Tankegang og jeg udviklet vores kompetencer med at tilrettelægge og afvikle processer, debatter og dialoger. Det har også givet os en fin position på klimaområdet, som i mellemtiden er blevet den helt dominerende dagsorden i kommunernes teknik- og miljøforvaltninger og hos forsyningsselskaber.

 

Folkemødet er min efteruddannelse
Den kunne vi muligvis have opnået ad andre veje. Men Tankegangs måde er, at vi gør det, vi synes er sjovt. Det øver vi os i og bliver bedre til. Og så ender det nogle gange med, at vi får succes med det. Hvis ikke – har vi haft det sjovt så længe.

 

I dag bruger jeg størstedelen af min beskedne arbejdstid på at være ordstyrer og lede processer. Det er rigtig sjovt, og nogle gange meget udfordrende. Folkemødet er min årlige efteruddannelse og optankning af viden og inspiration.

 

Samt en energiudladning.


Ingen kommentarer: