tirsdag den 9. november 2021

Benzinstationer er ikke kommunens ansvar

Er det kommunens ansvar at sørge for ladestandere til elbiler? NEJ.

Det er den enkelte bilejers ansvar - sammen med de selskaber, der tilbyder opladning. Det svarer i princippet til benzinstationer. Ingen kunne drømme om at kritisere kommunen for, at der er for få af dem i det område, hvor de bor.

Fjollethed
Når emnet overhovedet er til debat, er det på grund af en fjollethed i den nuværende lovgivning. Kommunerne anskaffer flere og flere elbiler, og kommunerne skal som elbilejer sørge for, at de kan lades op. Det vil være praktisk at gøre det ved at lave en aftale med en udbyder om at stille ladestandere op, som kommunen kan bruge til sine biler på nogle tidspunkter, og som alle andre så kan bruge resten af tiden. Det er god udnyttelse af ressourcerne.

Det må kommunerne ikke. Så deres ladestandere får lov at stå ledige hen de fleste af døgnets timer, mens elbilejere forgæves kører rundt og leder efter ledige standere, hvor de gerne vil betale for at lade op. Det er selvfølgelig gak-gak, og det bliver lavet om i en kommende lov.

Overgangsfænomen
Der bliver så samtidig en meget praktisk regel om, at kommunen må være med til at betale for at etablere ladestandere, hvis ikke de kan etableres på markedsvilkår. Det er formentlig et overgangsfænomen. I alle større byer skulle det være muligt at sætte ladere op på almindelige kommercielle vilkår. De pibler frem i takt med, at elbilsalget stiger.

Men der kan være turistområder og tyndtbefolkede steder, hvor en ladestander ikke kan betale sig selv hjem, fordi den ikke bliver brugt nok uden for sæsonen. Her kan det give god mening, at kommunen giver et tilskud til etableringen - ikke til driften. Det giver den nye lov mulighed for.

På samme måde har staten givet tilskud til at etablere lynladere, fordi de er ekstremt dyre, og fordi det fjerner en af forhindringerne for at anskaffe sig en elbil.

Men det ændrer ikke ved princippet om, at ladestanderne skal drives af private firmaer, som konkurrerer om at give forbrugerne det bedste tilbud. I praksis kan det betyde, at det bliver billigere at lade nogle steder end andre, lige som benzinen ofte er lidt dyrere på de små stationer i landsbyerne.


Ingen kommentarer: