søndag den 29. marts 2020

Klima efter Corona

 Her er noget af det, du kan opleve i Danmark uden at flyve.

Luftforureningen i Europas byer er faldet markant under Coronakrisen. CO2 udledningen er gået samme vej. Det har været mere effektivt end alle klimatopmøder tilsammen. Corona har givet kloden et tiltrængt pusterum.
Spørgsmålet er så, om alt vender tilbage til det gamle, når den fordømte virus på et tidspunkt er kommet under kontrol. Det ved vi ikke, men vi har da lov at håbe, at vi allesammen ændrer en lille smule adfærd.

Flere onlinemøder
Jeg har personligt ét punkt, hvor jeg vil gøre ting anderledes i fremtiden. Jeg vil holde flere online møder med kunder. Det kan spare nogle køreture - ikke alle - og dermed både tid, penge og CO2 udledning.
Når først, man har fået teknikken på plads på sådan et møde, fungerer det udmærket. I hvert fald, hvis man højst er 4 personer, så alle kan se hinanden hele tiden.
Måske gør krisen også noget ved vores generelle forbrugsmønster. Min fornemmelse er, at vi har købt mindre her i de seneste uger. Jeg har ikke manglet noget, så spørgsmålet er, om vi fortsætter på et lidt lavere niveau.

Krydstogt og fly
Så er der krydstogtskibene, som yder et foruroligende højt bidrag til forureningen i havnebyerne. Det må være muligt at stille krav om landstrøm, så de enorme dieselmotorer ikke står der og brøler, mens de kære turister shopper i byen. Anlægget er dyrt, og hvem skal betale? Det må der findes en løsning på. Det kan simpelthen ikke passe, at den forurening skal fortsætte og stige.
Flytrafik bliver der vel også mindre af. I hvert fald på kort sigt. Jeg tror, de fleste danskere vil holde ferie i Danmark til sommer. Det kommer der en god ferie ud af, og kig nu grundigt på kortet. Der er tusindvis af skønne pletter i vores lille land.
Jeg har en god kontakt med Ærø Kommune, som vil gøre lidt ekstra ud af markedsføringen op til sommersæsonen. Det er en skøn ø, og du kan sejle dertil med en elfærge :-)

Billigst at investere
Rent politisk bliver det spændende, om klimaet fortsat står højt på dagsordenen på Christiansborg, nu hvor milliarderne netop er fosset ud af statskassen i et helt uhørt tempo.
Jeg håber det. Det har været dyrt at lukke landet delvist ned - men alternativet kunne blive endnu dyrere. Sådan er det også med klimaet. Vi skal alle sammen investere lidt, betale lidt ekstra og lide lidt afsavn. Gør vi ikke det nu, bliver det meget dyrere om få år.



2 kommentarer:

CGroengaard sagde ...

Kære Stener
Lad os håbe du får ret. Jeg glæder mig også over den mindre aktivitet i samfundet smitter positivt af på luftforurening og at den fortsætter når vi er på den anden side. Så vi måske kan konstatere at Coronaen har gjort det lettere at hjælpe klimaet efterfølgende.
Når det kommer til krydstogterne så synes jeg til gengæld du er for flink. De burde som udgangspunkt forbydes hvis ikke de kan modtage landstrøm og slukke motoren når de er i havn. Og betalingen kan der slet ikke være tvivl om. Det er de rige krydstogtgæster der skal betale, hvis de vil på krydstogt.
De koster nemlig på flere konti. Dels på forureningen og på efterfølgende sygehusbesøg. Inaktivitet i kombination med overdrevent indtag af mad og spiritus er nemlig en dårlig cocktail!
Og det skal vi også huske i forbindelse med vores hjemsendelse. I sendte weekend skrev Bente Klarlund i Politiken:
Hun udførte et forsøg, hvor raske unge mænd skulle nedsætte deres daglige fysiske aktivitetsniveau fra 10.000 til 1.500 skridt. Forsøget varede i 14 dage, altså svarende til den foreløbige nedlukning af Danmark. Deltagernes kondital faldt. De tabte 1,2 kg muskelmasse og ophobede målbare mængder af det farlige fedt mellem de indre organer. Fedtet i blodet steg, og de udviklede en forløber for type 2-diabetes. De blev også i markant dårligere humør.
Hun skriver videre: Og jeg ved, at det skaber dårligdom, hvis jeg ikke kompenserer. Hjernen fungerer ikke optimalt. Jeg bliver dårligere til at fokusere og til at koncentrere mig. Kvaliteten i arbejdet f
Så jeg er nødt til at bevæge mig for bevægelsens skyld. Så rejs dig op og gå omkring tre gange i timen; tag exercise snacks , f.eks. en trappetur. Lav hjemmeøvelser, der får pulsen op og træner musklerne, find inspiration på nettet, f.eks. på aktivsundhed.dk.
Hvis du ikke er karantæneramt, så planlæg en gåtur eller cykeltur flere gange om dagen, men hold afstand til andre, og vask hænderne, eller sprit dem af, når du kommer hjem.
Ideen med at sende os hjem er at forebygge sygdom, men hjemmeisolationen gør dig syg og dum, hvis du bare flader ud!
Mange hilsner Claus

Stener sagde ...

Tak, Claus. Bente Klarlund skrev også en genial sætning om nytten af kosttilskud: Det giver dyr urin. Jeg løber lige en tur 🤪