mandag den 16. juni 2014

Hurra for Rejsekortet

 Et skønt stykke plastik

Der er nok at brokke sig over, hvis ikke man har rigtige problemer. Et af de største hit i Danmark er Rejsekortet som lider under massiv og elendig presseomtale.


Tid at spare i toget
Det kan jeg ikke rette op på, men jeg fortæller gerne om min glæde ved det lille stykke plastik. Jeg kører med tog ca. en gang om måneden, når jeg skal steder hen, der ikke ligger alt for langt væk fra en station. Toget tager længere tid end bil, men der er alligevel tid at spare for mig. Jeg kan nemlig sidde og arbejde, mens vi bumler afsted. I bilen kan jeg ikke producere noget, kun ordne telefon-arbejde.


Ingen stress
For mig er Rejsekortet genialt. Jeg køber en pladsbillet via DSB-appen på telefonen, og så er billetten fikset. Ikke noget med at købe og betale billet via en computer og printe den ud - for slet ikke at tale om at stresse ned på stationen og købe billet. Der står altid en udenlandsk turist eller en gammel dame i køen foran, som skal have alting forklaret fire gange, og så er man sekunder fra at komme for sent.
Ofte skal jeg videre fra toget med bus eller S-tog. Der finder jeg ruten på rejseplanen, og så bruger jeg igen Rejsekortet som billet.
Det fungerer hver gang uden problemer, og jeg kan finde de togbilletter, Tankegang skal refundere, inde på min side på Rejsekortet.


Et virvar af klippekort
Især hovedstadsområdet er det en lettelse. Tidligere havde jeg et virvar af klippekort og kunne aldrig finde ét, når jeg skulle bruge det. Så lå det i en anden jakke eller taske. Jeg kunne heller ikke finde ud af HTs zonesystem, så jeg tog det antal klip, jeg selv synes var passende, og så forberedte jeg mig på at fortælle en kontrollør, at jeg var fra Frederikshavn.
Det kunne godt være lidt nervepirrende for en lovlydig person som mig at rejse med 6 klip til Høje-Taastrup, uden at vide, om der skulle 7 eller 9 til.
Nu bruger jeg bare Rejsekortet som holder fint styr på zoner og priser.



Én app ville være endnu bedre
Alt kan forbedres. Det ville selvfølgelig være endnu nemmere, hvis Rejseplanen og Rejsekortet var en fælles app - og hvis jeg også kunne købe pladsbilletter derfra. Det kommer nok en dag.
Indtil da glæder jeg mig over en let og velfungerende løsning, hvor jeg altid har en tog- eller busbillet i min pung.

Ingen kommentarer: