fredag den 18. april 2014

Nulprop - uden mere asfalt


 Indlægget her bliver bragt i Nordjyske i dag

I årevis har en samlet nordjysk magtelite råbt på den tredje Limfjordsforbindelse. Følger man dækningen i Nordjyske fremgår det, at den tredje forbindelse simpelthen er en forudsætning for, at virksomhederne i Nordjylland kan klare sig. Om få år må vi lukke og slukke, fordi 5 minutters daglig kø i tunnelen bliver til 10 eller 20, efterhånden som trafikmængden vokser.

Kan det virkelig passe, at vi ikke kan komme op med en bedre løsning end den helt traditionelle: Mere asfalt.
Vi er da en kreativ landsdel, og vi har et 40 år erfarent universitet med nogle af landets førende trafikforskere. Kan vi ikke sammen lave et katalog af indsatser, som betyder mindre trængsel, mindre CO2 udslip og mere trivsel for nordjyderne og vores gæster?


Vi sidder selv på førersæderne
Hvorfor er der kø i tunnelen to gange om dagen? Ja, det er altså ikke Folketingets trafikudvalg, den gamle eller den nye regering, som skaber trængslen. Det er alle os, der sidder på førersæderne. Mig, dig, din kollega, dine venner og din familie.

Vi vælger at sætte os i en bil og krydse Limfjorden. Tænk sig, hvis vi kunne droppe hver femte tur. Så ville der være 20 pct. færre biler i tunnelen og på broen. Det er jeg sikker på, at vi kan gøre uden at sætte velfærd over styr. Vendelboerne kan stadig komme til Aalborg og vi kan fortsat få besøg af syddanskerne.

Jeg arbejder til daglig med affaldskommunikation og har været med til at skabe Nulskrald. Det handler om adfærd hos den enkelte bruger. Her har vi spurgt folk: Hvordan vil du skabe så lidt affald som muligt? Vi har svaret på spørgsmål og vi har fået folk til at udveksle idéer. Resultatet var overvældende: Deltagerne lavede 50 pct. mindre skrald. De købte mere bevidst ind, smed mindre ud og sorterede mere fra til genbrug.


Nulprop
På samme måde tror jeg, at vi kan få os Limfjordskrydsere til at ændre adfærd. Hvis vi får den udfordring, at vi skal krydse fjorden mindre alene i egen bil - så er jeg sikker på, at idéerne pibler frem. Lad os bare kalde det Nulprop.

Vi skal have hjælp. Fra universitet, kommunerne, regionen, NT og fra private firmaer, som udvikler smarte løsninger, som jeg endnu ikke har hørt om. Der er penge i systemet, for kommuner og region bruger både tid og penge til at fremme deres sag om mere asfalt på tværs af Limfjorden.

Måske skal vi også have en økonomisk håndsrækning fra staten. For halvdelen af det beløb forundersøgelsen til en tredje forbindelse koster, vil vi komme meget langt.

Jeg er med på, at ændret adfærd hos den enkelte ikke kan løse alle problemer. Der må også nye systemer til. Det kan være alt fra fjordbusser, store fjernparkeringspladser til apps, der koordinerer samkørsel.

Udbud og efterspørgsel

Mekanismen om udbud og efterspørgsel virker også på trafikområdet. Jo flere motorveje, vi har - jo flere kører på motorvej. Jo flere cykelstier - jo flere kører på cykel. Jo nemmere det er at køre sammen, jo flere gør det.

København og Odense har med stor succes fået flere til at cykle. Det giver et bedre miljø, mere sundhed, billigere drift af vejene - og et bedre liv i storbyen.

I Nordjylland skal vi gå samme vej med trafikken på tværs af Limfjorden. Mere asfalt er fortidens løsning. Alle kommuner arbejder med klimaplaner, og det går glimrende med vedvarende energi, energibesparelser og biogas. Men transporten halter, og kommunerne modarbejder deres egne intentioner, hvis de fortsat arbejder for den tredje forbindelse.

Så lad os komme i gang med Nulprop - som erstatning for den nordjyske elites tunnelsyn.

Ingen kommentarer: