søndag den 23. september 2012

Facebook-ledelse - hvad er nu det?

Jens Sinding omkring år 1908?

Billedet her forestiller angiveligt min bedstefar, som var årgang 1903. Han byggede en virksomhed op fra ingenting og havde stor succes. Men han var bestemt ikke det, vi i dag betragter som en moderne leder.
Folk mødte kl. 7 på bedstefars fabrik, og han kunne finde på at løse døren kl. 7.10. Hvis en medarbejder kom for sent, var der ingen løn den dag!

Nyt begreb - gammelt indhold
Bedstefar ville ikke forstå et pluk af det, jeg nu vil skrive om: Facebook-ledelse. Det er et nyt begreb, jeg lige har opfundet, men du skal ikke være bange. Det er gammel viden under en ny overskrift.
I bedstefars virksomhed var kommunikationssystemet enkelt. Bedstefar bestemte, og han fortalte sine ledere, hvad de og deres folk skulle gøre. Så fortalte lederne deres folk, hvad de skulle gøre. Hvis ikke de gjorde det, blev de straffet.
Det går vi ikke ind for i dag. Det virker simpelthen ikke på folk med en vis uddannelse.

Hvor skal vi hen, du?
I dag fortæller ledelsen, hvad den gerne vil opnå, og så finder ledelse og medarbejdere sammen vejen hen til det mål. Medarbejderne bestemmer altså selv, hvad de vil gøre.
Målet bliver løbende ændret i takt med, at virksomheden arbejder hen imod dem. Ændringerne bygger på medarbejdernes erfaringer, og medarbejderne er i mange tilfælde med til at ændre målene.
Det er Facebook-ledelse.

Facebook er et kommunikationsværktøj, og lederens kommunikation er som på Facebook: Han bruger mest tid på at lytte, roser en del, kommenterer lidt og tager selv ordet ved passende lejligheder.
Det tager jeg lige i 4 bidder.

1. Lytte 
Det er sådan, vi bruger Facebook mest. Vi tjekker vores side, og ser hvad folk nu har skrevet eller linket til. Vi noterer os, hvad der står, men foretager os ingenting.
2. Rose 
Det er vores mest brugte aktivitet på Facebook: Synes godt om. Det kræver en meget lille indsats, men det gør afsenderen glad. Det er en meget væsentlig drivkraft på Facebook at få vennerne til at synes godt om. Mon ikke også det gælder på arbejdet? 
3. Kommentere 
Det kræver lidt mere at skrive en kommentar. Vi gør det gerne, men vi skal have noget på hjerte. Det kunne jeg godt lære noget af som leder, for jeg har en slem tilbøjelighed til at mene noget om alting, og ofte vil det være bedre bare at lytte eller rose. Hvis vi kommenterer for meget, holder folk op med at lytte. 
4. Poste 
Den mindst hyppige aktivitet på Facebook er selv at skrive et indlæg. Du kender selv nogen, der poster noget 12 gange om dagen - dem vælger du hurtigt fra. På den anden side mister du kontakten til folk, der aldrig sender noget ud, og sådan er det også med lederen. En vigtig del af åbenheden i virksomheden er naturligvis, at ledelsen deler sin viden og åbner op for dialogen. Derfor er det meget vigtigt, at du som leder kommer med nogle indlæg.

Sjovt
Facebook er bare fis og ballade, hører jeg tit fra vores kunder. Hmm. Jooow. Indholdet på Facebook er det, folk lægger ud, og der er meget sjov. Det må der være en grund til. Personligt kan jeg godt lide at more mig, og sådan tror jeg, de fleste har det. Så også på det punkt kan Facebook-metaforen føres over til lederens hverdag. Det må gerne være sjovt at være på arbejde.

Facebook-lederen
Hvordan genkender du en Facebook-leder? Det er nemt, meget nemt. Det er simpelthen en leder, som er aktiv på de digitale medier. Hvis vedkommende har lyst til at
lytte - rose - kommentere - poste
på de digitale medier, så har vedkommende samme lyst på arbejdspladsen. Både i forhold til medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Så er det en Facebook-leder.

Sådan én var min bedstefar ikke. Men han havde succes.
I sin tid.

Ingen kommentarer: