Her holder cyklisterne til grin.
De skal til højre midt på broen
Genialt og skandaløst
Placeringen er genial. Hundredevis af turister på cykel og gåben kan nu komme til og fra to af hovedstadens mest attraktive steder på kort tid.
Alt andet ved broen er skandaløst.
Det har taget fem år at bygge den, og der har været alverdens problemer undervejs. For arkitekter, A. P. Møller Fonden og Københavns Kommune har det været vigtigt at lave et smukt byggeri - en elegant bro, der skulle stå som symbol på dansk design. Desværre viste det sig, at konstruktionen var forkert, så den har måttet laves om flere gange. Oven i kom, at entreprenøren gik konkurs midt i arbejdet.
Overflødigt sving
Når man kører på broen, føles det helt ærligt ikke som noget særligt. Tværtimod virker det absurd, at det skulle tage fem år at bygge den smule. Og så er den upraktisk.
Der er valgt en særligt dyr, blå cindersbaneagtig belægning på cykelstien. Den gør kørebanen glat i regnvejr - men det er vel pænt? Og på grund af kysse-konstruktionen skal cyklisterne slå et sving og skifte bane midt på broen.
Næ, kom til Lemvig
Samlet set kunne de have gjort det bedre, hurtigere og billigere i Lemvig.
Det ved jeg, fordi de i den vestjyske fjordby har gennemført et genialt projekt med at sikre byen mod oversvømmelse. På selve havnefronten er der bygget en fin plads, hvor børn kan lege og folk kan hygge sig og nyde udsigten over Limfjorden. Sådan er det 363 dage om året.
I sjældne tilfælde stiger vandstanden, og så hæver havnevagten en mur omkring området, som så bliver omdannet til et bassin. Det har flere gange sikret Lemvig imod oversvømmelser.
Projektet blev tænkt, projekteret og bygget på et par år, og det holdt både budget og tidsplan. Det fungerer perfekt og er blevet et nyt aktiv for Lemvig.
Læs her om mur der dur i Lemvig http://www.oranje.dk/filer/PR/Gront_Miljo_0214.pdf
Ingen kommentarer:
Send en kommentar