Budskabet præsenteres på fuglebryst
Brugervenlighed
og et lækkert design.
Det
er årsagen til iPhonens succes. Børn helt ned til 1 års alderen kan bruge Apples
produkter.
Det
samme bør gælde de digitale løsninger, som kommunerne udvikler i de kommende
år. De skal først og fremmest være brugervenlige og godt designet. Ellers
bliver de ikke brugt.
Brugernes behov styrer
De
løsninger, som tager udgangspunkt i kommunernes egne systemer og arbejdsgange –
de findes i hobetal og lever et helt anonymt liv rundt omkring i hjørnerne af
hjemmesiderne. Måske har der for et par år siden været en chef, som har godtet
sig over, at de ikke blev brugt. ”Der kan I selv se: Ingen har brug for digital
selvbetjening, for de skemaer, man kan udfylde hos os, er der ingen, der
benytter sig af,” har argumentet måske lydt.
I
dag er alle enige om, at fremtiden er digital, og den er her lige om et
øjeblik.
Men
er alle også enige i, at det er brugerens behov, der er omdrejningspunktet for
de digitale services? Starter udviklingen af en digital service med at inddrage
og spørge brugerne? Eller starter den med et ønske om at rationalisere en
arbejdsgang? Det er forskellen på succes og fiasko.
Fire klik lettere
Apple
er det gode eksempel. Find din gamle Nokia telefon frem og se, hvor besværligt
det i grunden var at finde en kontaktperson og ringe vedkommende op. Det er
fire klik lettere hos Apple, og der er ingen logik, man som bruger skal forsøge
at sætte sig ind i.
Det
er ikke spor anderledes med teknik og miljøs digitale løsninger. Tværtimod.
Behovet for at gøre det enkelt og let forståeligt for brugeren er endnu større
end ved din egen telefon. Kommunens univers er ukendt land for de fleste, så
brugerne skal virkelig tages i hånden. De skal nemt kunne finde ud af at finde
oplysninger og betjene sig selv, og det må gerne være sjovt.
Sjovt?
Ja, det mener vi.
Hugotrold
Vi
har mere lyst til at prøve noget sjovt end noget kedeligt. Som bruger kan man
ikke lade være med at gå videre, hvis der er noget sjovt. Hvad vil du helst
følge – et hyperlink med en lille blå tekst, eller en lille Hugotrold, som
siger ”Hvor skal vi hen, du?”
Fra
webshop-verdenen ved vi, at det ikke er nok at lokke folk inden for i butikken.
Under halvdelen af dem, der lægger en vare i kurven, ender med at betale.
Derfor gør webshop-ejerne sig store anstrengelser for at gøre vejen fra kurv
til kasse så enkel og fristende som muligt.
Også
det kan direkte overføres til kommunernes digitale løsninger. De skal holde
brugeren i hånden hele vejen igennem. Kunden skal gå helt til kassen og
ekspedere sig selv – og så skal hun have en sød hilsen bagefter. Og endnu en
hilsen nogle dage efter, hvor hun bliver bedt om at bedømme servicen.
Derfor
er design og brugeroplevelse ikke et biprodukt. Det er produktet.
Brugervenlighed = digital strategi
Det
er også overliggeren for den digitale strategi. Teknik og miljø må sætte sig
som mål at give kunderne lækre, sjove, lettilgængelige og nyttige digitale
services, som gør livet lettere for kunden.
Lykkes
det – så vil kommunen uden tvivl opnå den behagelige sideeffekt, at
administrationen bliver billigere og mere effektiv.
Tænk
derfor digitale services som en kommunikationsopgave. Brugeren er en målgruppe,
hvis behov vi skal opfylde. Og det gælder også de digitale værktøjer, kommunens
medarbejdere sidder med i hverdagen. De skal også være brugervenlige med et
lækkert design.
Mange
mandetimer går tabt ved at medarbejdere farer vild i administrative systemer,
glemmer koder og taster ind i de forkerte kolonner. Og værre endnu: Mange data
bliver aldrig gemt, fordi medarbejdere og chefer simpelthen ikke bruger
systemet. Det løser vi ikke ved at indføre nye regler og kontrolprocedurer, for
den slags fører kun mistillid og tabt arbejdsglæde med sig. Løsningen er at
insistere på, at de ditigale systemer er brugervenlige, sjove og nyttige.
--------------------------------------------
Denne artikel blev i september bragt i et magasin for KTCs årsmøde i Ringsted. KTC er en forening for chefer i teknik og miljø i kommunerne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar