Nogen græder over tabet af arbejdspladser i Billund Lufthavn, fordi Ryanair har lukket sin base der. Det gør jeg ikke. Tværtimod.
Forløbet viser, at Danmark er et vinderland. Vi skal leve af god service og af at finde på nye måder at gøre tingene på. Det kræver medarbejdere, som har det godt. Det vil sige, at de får en ordentlig løn og har ordentlige arbejdsforhold.
Dansk succes
Det er den danske strategi, og den er succesfuld. Novo, Carlsberg, Grundfos, Vestas, Mærsk og en lang række andre store virksomheder eksporterer varer og viden til hele Verden og tjener masser af penge hjem til Danmark. Hos dem arbejder veluddannede folk til en rigtig god løn, og de bliver forkælet af virksomhederne. For de er meget værdifulde.
Modsætningen er Ryanair, hvis eksistensgrundlag er at få alt så billigt som muligt: Adgang til lufthavne, medarbejdere, fly og udstyr. Så kan selskabet tilbyde lave priser på selve flyrejsen og gør så alt, hvad der står i dets magt på at hive penge ud af kunderne på anden vis.
Alt var skrabet
Vi har fløjet med Ryanair et par gange, og det var ingen fornøjelse. Alt var skrabet, servicen var ikke-eksisterende, og vi følte os mistænkeliggjort og konstant udsat for et købepres.
I vinter kiggede vi på en ferie til Tenerife og fandt også en bllig tur, men da det til slut viste sig, at vi skulle flyve med Ryanair, hoppede jeg fra og valgte en dyrere rejse.
En ferie er en oplevelse, og den starter, når man tager afsted. Med Ryanair er det træls og træls og træls, indtil man slipper ud af lufthavnen. Det er en dårlig start på ferien. Det er et ringe og billigt produkt, som jeg ikke gider at købe.
Der er folk, som bare vil have den billigst mulige flyvetur. De må for min skyld gerne flyve med Ryanair.
Skruen uden ende
Men Ryanairs lavkvalitet og spareiver skal ikke være normsættende for Danmark. Det er skruen uden ende, hvis vi skal konkurrere på lave lønninger og lave skatter. Der er altid et land, hvor det er endnu billigere, og så skal vi også matche dem.
I stedet skal vi fortsætte med at levere god kvalitet til en fornuftig pris. Det vil der altid være et marked for.
Hvis du sælger en vare med 50 pct. fortjeneste, tjener du dobbelt så meget på at sælge en god vare til 100 kr. end en dårlig til 50.
Forløbet viser, at Danmark er et vinderland. Vi skal leve af god service og af at finde på nye måder at gøre tingene på. Det kræver medarbejdere, som har det godt. Det vil sige, at de får en ordentlig løn og har ordentlige arbejdsforhold.
Dansk succes
Det er den danske strategi, og den er succesfuld. Novo, Carlsberg, Grundfos, Vestas, Mærsk og en lang række andre store virksomheder eksporterer varer og viden til hele Verden og tjener masser af penge hjem til Danmark. Hos dem arbejder veluddannede folk til en rigtig god løn, og de bliver forkælet af virksomhederne. For de er meget værdifulde.
Modsætningen er Ryanair, hvis eksistensgrundlag er at få alt så billigt som muligt: Adgang til lufthavne, medarbejdere, fly og udstyr. Så kan selskabet tilbyde lave priser på selve flyrejsen og gør så alt, hvad der står i dets magt på at hive penge ud af kunderne på anden vis.
Alt var skrabet
Vi har fløjet med Ryanair et par gange, og det var ingen fornøjelse. Alt var skrabet, servicen var ikke-eksisterende, og vi følte os mistænkeliggjort og konstant udsat for et købepres.
I vinter kiggede vi på en ferie til Tenerife og fandt også en bllig tur, men da det til slut viste sig, at vi skulle flyve med Ryanair, hoppede jeg fra og valgte en dyrere rejse.
En ferie er en oplevelse, og den starter, når man tager afsted. Med Ryanair er det træls og træls og træls, indtil man slipper ud af lufthavnen. Det er en dårlig start på ferien. Det er et ringe og billigt produkt, som jeg ikke gider at købe.
Der er folk, som bare vil have den billigst mulige flyvetur. De må for min skyld gerne flyve med Ryanair.
Skruen uden ende
Men Ryanairs lavkvalitet og spareiver skal ikke være normsættende for Danmark. Det er skruen uden ende, hvis vi skal konkurrere på lave lønninger og lave skatter. Der er altid et land, hvor det er endnu billigere, og så skal vi også matche dem.
I stedet skal vi fortsætte med at levere god kvalitet til en fornuftig pris. Det vil der altid være et marked for.
Hvis du sælger en vare med 50 pct. fortjeneste, tjener du dobbelt så meget på at sælge en god vare til 100 kr. end en dårlig til 50.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar